Powered By Blogger

tirsdag 9. februar 2010

Reklame analyse



Dette er en reklame om "Tine Engfrisk". De har nå gitt kuene en ny type gress og fôr som gjør at osten blir sunnere og inneholder mindre fett. For å vise dette ser vi et idyllisk høylandskap hvor kuene beiter. En kvinne, ikledd typiske klær fra gamle dager, står ved grinden. Senere får vi se at hun har en bøtte ved siden av seg, noe som viser at hun har tenkt å melke dem. Hun begynner å rope på kuene med sang. Dette var også typisk å gjøre når en skulle ha inn kyrne i gamle dager. For å vise at gresset er så godt, fortsetter kyrne å spise og bryr seg ikke om at kvinnen roper. Hun blir til slutt så irritert over at de ikke kommer at hun tar til å skrike med overdrevent mørk stemme. Til slutt for å tydeliggjøre at de nå spiser bedre gress, forklarer en stemme det og forteller oss at vi har fått en sunnere ost.

Humor brukes som et virkemiddel for å gi reklamen noe å huske den for. Damen synger først fint og rolig, men plutselig stopper hun opp og skriker til kuene med en mørk stemme. Dette kommer overraskende i den fine idylliske stemningen som reklamen har og gjør at hele scenen blir komisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar